Pages

10 Mart 2010 Çarşamba

Şizofreni

günlerdir beni geren sunum konumdu şizofreni. sahiden epey gerildim. erteledim başlamayı derken bir baktım erteleyecek zaman kalmamış. İşte elimde notlar, neleri anlatsam deyü staj yollarında ona çalışmayı denedim, nihayetinde kararımı verdim. gerçi karar verdiğim tüm kaynakları kullanamadım ama hiç de fena olmayan bir sunum oldu. slaytları gece hazırladığım için ve aynı anda kırk bin uyaranla karşılaşıp ilgilendiğim için komik bir iki hatam vardı. "ehehe psikotik epizoddaymışım gibi yazmışım" dedim, hoş görüldü, gülündü. iç görü iyidir ne de olsa :)

sunum keyifli geçti ama aynı zamanda hüzünlü geçti. şizofreni organik temellerin ağır bastığı çevre etkilerinin reddedilemeyeceği henüz aslında gizemli bir hastalık. nedenleri betimlense de tek bir nedeni ya da kesin nedenleri ifade edilemiyor. şu da etkili, bu da risk faktörü, şunlar da bozulur ama bazen de bozulmaz deyü sıralanıyor. elle tutmak mümkün değil. zaten pratikte sebeplerinden ziyade tedavisi ön plana çıkıyor. ancak önlense nasıl olur, nasıl önlenir noktası da araştırmacılarla çok gündemde olan ve olacak olan bir konu.

neyse, nereye varmak istediğimi yine kaçırıyordum. empati bir beceridir evet, pek çok şeyi yaşamadan çoook iyi anlayabilirsiniz ancak şizofrenide bu git gide zorlaşan bir şey. en azından yaşadığı sıkıntılardan dolayı hissettiği duyguları ve fikirleri anlasanız da şizofren bireyin o yaşadığı sıkıntılar epey karmaşık, ilginç ve farklı olabiliyor. belki aşağıdaki video gibi bir ifade biçimi/ örnek yardımcı olabilir. biyolojik süreçlerin muhtemel bir cilvesi neler neler yaşatıyor insana.


böyle işte.

0 Kalem Kelam: